Späť na zoznam
18. máj 2017
Marketing

Značky hľadajú svoju identitu cez vône

Existujú isté vône - teplé sušienky, čerstvo pokosená tráva či slaný vzduch, ktoré vyvolávajú silné spomienky a môžu striedavo robiť niekoho spokojným, energickým, alebo jednoducho šťastným.

Bolo len otázkou času, kým sa niekto pokúsil spojiť predaj so silou vône. 

Ako predajcovia predávajú produkty cez naše zmysly? 

Môžete sa dostať do nádherne navrhnutého priestoru s výbornou akustikou a hudbou, no je to bezvýznamné, ak je v priestore zlý zápach.

Korene aroma marketingu sú v kasínach, ktoré používali vône na prekrytie cigaretového zápachu. Dnes je aroma marketing vyhľadávaný vo všetkých odvetviach: obchodné priestory, gastro prevádzky, automobilové predajne, kancelárie...

Vône sú silnejšie spojené so spomienkami než vizuálne alebo sluchové vnemy, pretože vôňa je jediný zmysel, ktorý je priamo spojený s limbickým systémom mozgu, ktorý podľa expertov na vône dodáva emócie a spomienky.

“Ľudia si stonásobne viac pamätajú to čo cítia, ako to, čo vidia, počujú alebo čoho sa dotknú.” (Sense of Smell Institute)

Štúdia, ktorú v roku 2013 vykonala spoločnosť Global Journal of Commerce and Management Perspective, uviedla, že atmosféra v okolí má najsilnejší vplyv, pokiaľ ide o zvýšenie správania spotrebiteľov z hľadiska emócií, hodnotenia a ochoty vrátiť sa do obchodu. 

Jennifer Dublino, vývojový viceprezident spoločnosti ScentWorld, globálnej neziskovej organizácie, odhaduje, že odvetvie aroma marketingu rastie s ročnou mierou 15 %, s celosvetovým príjmom okolo 300 miliónov dolárov.

Pred viac ako desiatimi rokmi bola spoločnosť Abercrombie & Fitch jednou z prvých značiek, ktorá vytvorila vôňu ako rozhodujúcu súčasť jej identity. Fierce, vôňa podpisu značky a pánska kolínska voda, boli kedysi postrekované zamestnancami v obchode. 

V súčasnosti využíva vône množstvo firiem, pozrime sa na niektoré z nich.

Viac-zmyslová kampaň Dunkin Donuts 

Cieľom kampane Dunkin Donuts bolo zvýšenie povedomia o značke a zvýšenie návštevnosti v predajniach. Na dosiahnutie tohto cieľa použila spoločnosť multizmyslovú kampaň. Spoločnosť nainštalovala rozptylovače vône v mestskej hromadnej doprave.

Vždy, keď cestujúci počuli v rádiu reklamu na Dunkin Donuts, aktivovali sa rozptylovače vône so špecifickou vôňou kávy Dunkin Donuts. Celá kampaň zasiahla približne 350 000 ľudí. Návštevnosť v miestnych Dunkin Donuts sa zvýšila o 16 % a predaje vzrástli o 29 %. 

Ďalšie: 

“Vďaka vanilkovej vôni v dámskom oddelení sa predaj zdvojnásobil.” (M. Lindstorm, 2010 Buyology)

“Výsledky štúdie v jednom z Amerických kasín ukazujú, že výherné automaty v aromatizovaných priestoroch vykazovali až o 49 % väčšie zisky v porovnaní s automatom v nearomatizovanom prostredí.” (Dr. Alan R. Hirsch, Effects of ambient odors on slot-machine usage in a las vegas casino 1995)

“Športové potreby môžu vďaka aromatizovaniu priestoru zvýšiť predaj o 6 %. Doba, ktorú zákazníci strávia v predajni, sa môže zvýšiť až o 18 %.” (Záver štúdie Dr. A. R. Hirscha, Smell and taste Research Foundation, Chicago 1990). 


V dvoch totožných predajniach boli predávané tie isté tenisky Nike. Jedna z predajní bola aromatizovaná. Testu sa zúčastnilo 35 osôb, ktoré mali v každej miestnosti stráviť 30 sekúnd, samozrejme nič netušili o podstate testu. V nasledujúcom dotazníku 84 % z nich uviedlo, že by tenisky radšej zakúpili v miestnosti, ktorá bola profesionálne aromatizovaná. 16 % by zakúpilo tovar v nearomatizovanej miestnosti. Tenisky vystavené v aromatizovanej miestnosti boli hodnotené ako cennejšie u 10 % opýtaných. 

Zdroj foto: unsplash.com


Podobné príspevky


19. máj 2017
Marketing

Ako pôsobila vôňa na Mercedes Benz Fashion weeku?

Módna horúčka v Sydney bola odhalením kolekcií najpopulárnejších dizajnérov Austrálie.

Čítať viac
3. apríl 2017
Marketing

Spojenie našich piatich zmyslov

Všetci sme si vedomí toho, že máme päť zmyslov: zrak, sluch, chuť, hmat a čuch. Ľudia si často neuvedomujú, že každý zmysel môže ovplyvniť náš každodenný život.

Čítať viac
23. apríl 2017
Marketing

Ako vonia vaša obľúbená značka oblečenia?

Náš čuch je jedinečný v tom, že si s vôňami spája spomienky a zážitky.

Čítať viac