Existujú isté vône - teplé sušienky, čerstvo pokosená tráva či slaný vzduch, ktoré vyvolávajú silné spomienky a môžu striedavo robiť niekoho spokojným, energickým, alebo jednoducho šťastným.
Bolo len otázkou času, kým sa niekto pokúsil spojiť predaj so silou vône.
Môžete sa dostať do nádherne navrhnutého priestoru s výbornou akustikou a hudbou, no je to bezvýznamné, ak je v priestore zlý zápach.
Korene aroma marketingu sú v kasínach, ktoré používali vône na prekrytie cigaretového zápachu. Dnes je aroma marketing vyhľadávaný vo všetkých odvetviach: obchodné priestory, gastro prevádzky, automobilové predajne, kancelárie...
Vône sú silnejšie spojené so spomienkami než vizuálne alebo sluchové vnemy, pretože vôňa je jediný zmysel, ktorý je priamo spojený s limbickým systémom mozgu, ktorý podľa expertov na vône dodáva emócie a spomienky.
“Ľudia si stonásobne viac pamätajú to čo cítia, ako to, čo vidia, počujú alebo čoho sa dotknú.” (Sense of Smell Institute)
Štúdia, ktorú v roku 2013 vykonala spoločnosť Global Journal of Commerce and Management Perspective, uviedla, že atmosféra v okolí má najsilnejší vplyv, pokiaľ ide o zvýšenie správania spotrebiteľov z hľadiska emócií, hodnotenia a ochoty vrátiť sa do obchodu.
Jennifer Dublino, vývojový viceprezident spoločnosti ScentWorld, globálnej neziskovej organizácie, odhaduje, že odvetvie aroma marketingu rastie s ročnou mierou 15 %, s celosvetovým príjmom okolo 300 miliónov dolárov.
Pred viac ako desiatimi rokmi bola spoločnosť Abercrombie & Fitch jednou z prvých značiek, ktorá vytvorila vôňu ako rozhodujúcu súčasť jej identity. Fierce, vôňa podpisu značky a pánska kolínska voda, boli kedysi postrekované zamestnancami v obchode.
V súčasnosti využíva vône množstvo firiem, pozrime sa na niektoré z nich.
Cieľom kampane Dunkin Donuts bolo zvýšenie povedomia o značke a zvýšenie návštevnosti v predajniach. Na dosiahnutie tohto cieľa použila spoločnosť multizmyslovú kampaň. Spoločnosť nainštalovala rozptylovače vône v mestskej hromadnej doprave.
Vždy, keď cestujúci počuli v rádiu reklamu na Dunkin Donuts, aktivovali sa rozptylovače vône so špecifickou vôňou kávy Dunkin Donuts. Celá kampaň zasiahla približne 350 000 ľudí. Návštevnosť v miestnych Dunkin Donuts sa zvýšila o 16 % a predaje vzrástli o 29 %.
“Vďaka vanilkovej vôni v dámskom oddelení sa predaj zdvojnásobil.” (M. Lindstorm, 2010 Buyology)
“Výsledky štúdie v jednom z Amerických kasín ukazujú, že výherné automaty v aromatizovaných priestoroch vykazovali až o 49 % väčšie zisky v porovnaní s automatom v nearomatizovanom prostredí.” (Dr. Alan R. Hirsch, Effects of ambient odors on slot-machine usage in a las vegas casino 1995)
“Športové potreby môžu vďaka aromatizovaniu priestoru zvýšiť predaj o 6 %. Doba, ktorú zákazníci strávia v predajni, sa môže zvýšiť až o 18 %.” (Záver štúdie Dr. A. R. Hirscha, Smell and taste Research Foundation, Chicago 1990).
V dvoch totožných predajniach boli predávané tie isté tenisky Nike. Jedna z predajní bola aromatizovaná. Testu sa zúčastnilo 35 osôb, ktoré mali v každej miestnosti stráviť 30 sekúnd, samozrejme nič netušili o podstate testu. V nasledujúcom dotazníku 84 % z nich uviedlo, že by tenisky radšej zakúpili v miestnosti, ktorá bola profesionálne aromatizovaná. 16 % by zakúpilo tovar v nearomatizovanej miestnosti. Tenisky vystavené v aromatizovanej miestnosti boli hodnotené ako cennejšie u 10 % opýtaných.
Zdroj foto: unsplash.com
Módna horúčka v Sydney bola odhalením kolekcií najpopulárnejších dizajnérov Austrálie.
Čítať viacVšetci sme si vedomí toho, že máme päť zmyslov: zrak, sluch, chuť, hmat a čuch. Ľudia si často neuvedomujú, že každý zmysel môže ovplyvniť náš každodenný život.
Čítať viacNáš čuch je jedinečný v tom, že si s vôňami spája spomienky a zážitky.
Čítať viac